Sunday, November 21, 2010

Lu Sunat Tak?

hujung hujung tahun macam ni sangat biasa bagi masyarakat malaysia kita buat kenduri, ye dak? memang segala macam kenduri boleh jumpa bila hujung tahun ni. meriah betul. kenduri tahlil, kenduri kahwin, kenduri cukur jambul, kenduri kendara, kenduri segala kenduri ada. musim kenduri macam ni memang saat emas yang pemburu kenduri nantikan. makan free dok. buat muka selamba jalan jalan jumpa kenduri singgah. hahaha. memang muka tembok cina beb. maklum lah raya haji gaji masuk awal, tengah tengah bulan poket kering. muak jamu biskut petak sama air kosong. layan nasi minyak la baru cun.

satu lagi hal, hujung tahun ni. banyak budak bersunat. tapi zaman sekarang sunat moden. dah tak rare la bagi gua. zaman gua dulu tok mudim dengan misai, muka bukan main sailang lagi. semua budak takut. tapi gua je paling cool. paling semangat lah gua cakap kat lu. sampai bos gua pun tak larat melayan gua. gua ingat lagi time tu. gua baru habis tadika, tahun depan nak masuk sekolah rendah. darjah satu. kerap jugak la gua pesan kat bos gua suruh sunat kan gua. bos gua angguk kan aja dengan senyum sinis kat gua tanda dia iyakan lah tu dari tafsiran gua.

gua ingat sunat tu best siak, rupanya tak! pagi tu gua semangat bangun awal mandi mandi pasal itu hari gua nak sunat beb. kemain eksaited lagi gua. gua sunat sekali dengan sedara gua, ejat. tua dari gua setahun. ijat agak berpengalaman gua kira. pasal dia muka macam cuak cuak sikit time tu. senyap je. yang gua bergelak happy tak ingat dunia. sekali tok mudim lewat sikit. janji pukul 1pm. gua tanya habis atok nenek pak long pak ngah pak cik semua mana tok mudim. sampai gua nganjing lagi tok mudim. "pukul berapa tok mudim nak datang,?" "pukul 2" gua ulang ulang lagu tu sambil berjoget joget.

okay tok mudim sampai, gua betul betul eksaited nih. kitorang beratur panjang gila. ijat gua tengok amek side side belakang je. edi anak jiran tok gua selaku anak tuan rumah jadi orang first. gua yang kedua pasal semangat sangat. edi masuk muka cuak, keluar muka steady. senyum je kat gua. gua kira semua nya akan berjalan dengan lancar lah. turn gua pulak.

masuk je, gua nampak batang pisang. pisau segala peralatan tok mudim tu. gua dah mula resah. tingkap semua bukak kasi angin. abang abang semua pengang gua. suruh duduk atas batang pisang sambil cium limau kasturi, dalam hati selawat. dia suruh pejam mata. gua pejam. chill lagi. sekali dia pegang anu gua. gua terus bukak mata. semua terus grip gua. tok mudim kasi kepit terus ZASSSS! pergh. WARGHHHHHHHHHHHHHHHH! meraung tak ingat dunia gua time tu! baru gua sedar semua yang gua sangka kan pasal sunat adalah salah. gua diangkat keluar sambil tu gua meraung kuat kuat. yang lain semua muka terus pucat. kah kah kah,

No comments:

Post a Comment