Saturday, January 22, 2011

Masih Rasis Kah Kita?

semangat perkauman lu rasa masih terselit tak di benak hati kita ni? lu rasa kalau ada sepuluh warga cina keliling lu. diorang akan layan sama rata or sebaliknya? gua rasa kan negara kita masih ada unsur unsur racist bila mana lu pergi beli barang di kedai cina. mesti lu kena kapak kalau lu tak kenal tokey. betul tak?

ada sekali pengalaman gua naik bas ekspress dari utara tanah air menghala ke pusat bandar tanah air kita. enam jam perjalanan. memang tak tenang bila ada sekumpulan remaja india buat bising dalam bas. satu hal mengganggu hak orang lain. dalam bas, malam, duduk diam la kan. selamba pasang lagu disko mapley, tergedik gedik kat dalam bas. gua memang panas. dengan selamba bukak baju then cuit cuit ada chicks negro, gua tak pasti dari mana hometown niggah tu. tapi perilaku tu agak kurang ajar dan automatik memberi kesan buruk kepada pandangan tourist terhadap warga malaysia. penumpang lain semua terdiri dari warga emas, akak akak, dan abang yang jenis buat tak tau je.

gua dah memang tak boleh nak handle dah. gua pun sound la itu macha. macam biasa, bila lu ramai mesti lu lagak samseng. gua dua dengan membe gua je. nyaris makan penumbuk dah macha tu. dasar pemikiran cetek dan selalu poteng kelas pendidikan moral gua agak diorang tu. brader bas berhenti dan minta kami relax. gua bagi warning la sama itu macha. mintak fikir balik cara perilaku tu. adab tu kena ada.

memang betul apa yang gua baca dari buku Malay Dilemma oleh Che' Det. walaupun negara sudah merdeka. masih terselit semarak jaya semangat perkauman tu. gua terkenang isu hindraf, 13 mei. mungkin akan berlaku lagi bila mana semangat satu malaysia yang di war war kan tu hilang. rasa hormat antara manusia hilang. maka dengan senang 13 mei akan berulang gua rasa.

footnote : siapa selalu sorok minyak, gula, etc? gua bajet kalau kongsi pachai ni gua sorok buah limau. lu cop gua rasis tak?

No comments:

Post a Comment